loading...

Saturday 17 March 2018

5 Sebab BAHAYA Jemur Pakaian Basah Dalam Rumah SELAMA INI KITA TAK TAHU.. dah tahu JANGAN buat tak TAHU ! MOHON SEBARKAN.. MEMANG BAHAYA!!



Assalamualaikum, rupanya sidai baju di ampaian pada waktu malam tidak elok sebab jin akan buat macam-macam kat baju kita tu. Patutlah mak selalu basuh balik baju yang kalau lupa angkat waktu malam.

Jadi, sama-sama kita elakkan memakai baju yang tersidai lebih pada waktu Maghrib. Mengapa Perlu Elakkan Jemur Baju Di Malam Hari? SIAPA YANG SUKA SIDAI BAJU MALAM2 MEH BACA NI (Drp Ustaz Syahidan KUIS) Penjagaan Diri & Kediaman dari Gangguan Makhluk Halus.

Lafazkan assalamualaikum dan Bismillah sebelum melangkah masuk ke dalam rumah. Begitu juga ketika menutup pintu apabila keluar dari rumah. Sebab syaitan yg memecah belahkan keamanan keluarga sentiasa menunggu peluang untuk masuk ke kediaman kita. Lebih bagus beri salam setiap kali masuk ke mana² pintu (kecuali bilik air) sebab port² syaitan kbiasaannya di pintu².



Lazimi membaca & memasang ayat suci al-quran di rumah. Gunakan semua bilik yg ada dlm rumah. Tutup tong sampah dan jangan biar sampah berteraburan spt tulang dll sbb tu semua makanan jin. Sebelum maghrib tutup semua pintu dan tingkap.

Malam² elakkan buka pintu atau tingkap sbb angin malam tak elok untk bdn dan kebiasaan sihir dihantar menggunakan jin dan ‘kenderaan’ jin adalah angin. Angkat baju diampaian sebelum maghrib. Yang ini berkait dgn sihir melalui angin. Sesetengah alim ulama akan basuh semula baju yg terhampar pd waktu mghrib dan ke atas.

Kalau orang yg tidur mengigau sentuh dan kejut dia. Tidur dalam keadaan mengiring ke kanan. Kalau tidur telentang, letak bantal ats bdn. Orang perempuan bila tidur rambut kene letak bawah kepala, (jangan lepaskan ke atas bantal).

Bagi rumah yg pintu²nya berhadapan dgn pintu² lain, tutup salah satu dan buka salah satu. Sbb pintu² yg saling berhadapan boleh jd laluan makhluk halus Kalau terlupa bagi slm masa masuk rumah, keluar semula dan masuk balik dgn bagi salam.

Elakkn ketawa dan bersedih yang berlebihan. Elakkan duduk di pintu. Selalu² baca surah Al~Baqarah Selalu alih²kan barang dlm rumah. Jaga suasana baik dlm rumah, jangan buat perkara lalai sebab benda² mcm ni yg tarik perhatian makhluk halus. Jin/syaitan suka berdampingan dgn manusia yg kelalaian. …share dgn rkn2 anda sumber bernama

sumber: lubukmaklumat

Musim hujan telah tiba dan semenjak beberapa hari terakhir kita tentu telah terbiasa melihat hujan yang bisa turun berhari-hari tanpa adanya sinar matahari. Hujan dalam jangka waktu yang lama tentu berdampak pada beberapa aktifitas harian, salah satunya adalah aktifitas menjemur pakaian. Kita memang terbiasa menjemur pakaian dengan bantuan sinar matahari agar pakaian segera kering.

Sayangnya, dengan sinar matahari yang terhalang mendung dan awan hujan dalam jangka waktu yang lama, jemuran pakaian yang menumpuk tentu bisa memaksa kita untuk menjemur pakaian di dalam ruangan. Pertanyaannya adalah, apakah hal ini baik bagi kesehatan manusia?

Banyak orang yang memilih menjemur pakaian di dalam rumah karena takut jika saat bekerja atau berakfititas di luar ruangan, maka jemuran pakaian bisa terkena hujan tanpa ada orang yang memindahkannya ke dalam rumah sehingga jemuran pun basah lagi dan membuat kegiatan mencuci menjadi percuma.



Sayangnya, jemuran pakaian yang basah jika ditempatkan di dalam ruangan tentu membuat kelembaban ruangan menjadi bertambah. Kelembaban udara yang bertambah  ini disebabkan oleh sisa air pada pakaian basah akan terserap udara di dalam ruangan. Hal ini tentu akan bisa memberikan dampak yang buruk bagi kesehatan tubuh, khususnya bagi penderita asma.

Dengan ruangan yang lebih lembab, maka jamur-jamur pun cenderung lebih mudah tumbuh dan berkembang. Ruangan yang lembab ini jika sering ditinggali manusia bisa memberikan masalah pada sistem imunitas tubuh dan memicu infeksi pada paru-paru dan area saluran pernafasan lainnya.

Penderita asma juga beresiko akan semakin mudah mengalami sesak nafas sehingga asma pun cenderung lebih parah. Selain itu, tubuh juga beresiko terkena pulmonary aspergillosis, infeksi paru-paru yang bisa memicu sesak nafas, batuk berdarah, dan juga kerusakan fatal pada organ paru-paru.

Ada baiknya kita menjemur pakaian di ruangan yang memiliki sirkulasi udara yang baik atau setidaknya jarang ditempati manusia. Garasi yang sudah kosong karena kendaraan dipakai oleh semua orang bisa dipakai sebagai tempat jemuran pakaian cadangan.

ika tidak, kita bisa menambah atap di area halaman sehingga kita tetap bisa menjemur pakaian di luar ruangan tanpa takut terkena resiko terkena hujan. Jangan paksakan untuk menjemur pakaian di ruangan-ruangan layaknya ruang keluarga atau dekat dengan kamar tidur karena bisa memberikan resiko penyakit yang cukup tinggi.

Sumber: KamiViral

No comments:

Post a Comment