loading...

Tuesday 13 March 2018

“Wira Ular” Bertarung Nyawa Akibat Dipatuk Ular? Mohon Doa Daripada Semua



ANGGOTA bomba, Abu Zarin Hussin atau lebih dikenali sebagai Wira Penyelemat dilaporkan kritikal selepas dipatuk seekor ular tedung, sebentar tadi.

Menurut laman Facebook Friends of Bomba Malaysia (FoBM), mangsa, 32, kini masih berada dalam keadaan tidak sedarkan diri di Wad Kecemasan Hospital Bentong dan dikhabarkan dipindakan ke Hospitl Temerloh.

“Marilah sama2 kita memanjatkan doa agar beliau selamat. Semoga diberikan kesembuhan untuknya..In Shaa Allah”, tulis FoBM dalam kemaskini status terkini.

Abu Zarin terkenal sebagai penangkap ular berbakat dan pernah menyertai program pencarian bakat Asia’s Got Talent sehingga ke peringkat suku akhir.

Beliau pernah berkata hanya akan berhenti bermain ular apabila menemui ajal dan kemahirannya mengawal haiwan berbisa itu menyebabkan video serta gambarnya sentiasa mendapat perhatian di Facebook miliknya, Wira Penyelamat.





Bahaya gigitan ular yang perlu anda ketahui – Berbicara mengenai ular pastinya tidak semua dari kita menyukai hewan yang satu ini, banyak dari kita yang merasa jijik jika melihat dan bertemu ular. Banyak jenis ular yang ada didunia ini mulai dari ular yang ada di darat hingga yang ada di dalam air namun tidak semua ular memiliki racun dan berbisa, seperti ular phyton tidak lah memiliki bisa dan racun yang mematikan seperti ular cobra dan ular laut yang memang dapat membunuh orang dalam waktu singkat.

Bagi anda yang digigit ular haruslah waspada akan hal-hal negatif dari gigitan ular sebab ada beberapa jenis ular yang tidak mematikan namun dalam waktu yang cukup lama dapat membuat kita sesak dan mengalami hal yang tidak mengenakkan, ada beberapa bahaya gigitan ular yang perlu anda ketahui agar nantinya anda dapat mencegah kemungkinan buruk yang terjadi.

1. Menyebabkan Kematian mendadak

Bukan menjadi rahasia lagi jika gigitan ular dapat menyebabkan kematian sebab ada beberapa ular yang memiliki racun yang sangat mematikan seperti ular cobra, maka dari itu jika kita tergigit oleh ular ada baiknya langsung pergi kedokter terdekat untuk mendapatkan perawatan medis dengan cepat untuk menghindari kemungkinan buruk yang terjadi.

2. Menyebabkan luka yang membekas

Jika ular yang menggigit anda bukan lah ular yang berbisa seperti ular phyton maka anda dapat menghiraukan poin no 1 akan tetapi yang namanya gigitan akan menimbulkan bekas luka, maka dari itu bagi anda yang tergigit oleh ular ada baiknya selalu melakukan perawatn pada luka bekas gigitan ular agar tidak menimbulkan bekas yang dapat membuat kulit tampat membekas.

3. Rasa Sakit 

Namanya sebuah gigitan apalagi sampai meninggalkan luka pastinya akan menimbulkan rasa sakit yang cukup menyakitkan dan menyiksa maka dari itu ada baiknya jika anda terkena gigitan dari ular ada baiknya pergi kedokter terdekat agar dapat menghilangkan sakit pada bekas gigitan ulat tersebut.

Bagi anda yang digigit ular dan tidak tau cara mengatasinya ada baiknya langsung menanyakan kepada ahlinya untuk menghindari kemungkinan buruk yang terjadi dan bagi anda yang jauh dari permukiman penduduk dan tidak dapat meminta pertolongan.

Sumber: Pisang Daily

No comments:

Post a Comment