loading...

Thursday 15 March 2018

Apple telah mengharamkan Iran dari App Store



Pengguna iPhone di Iran mendapati hari ini bahawa mereka tidak lagi dapat mengakses App Store, seolah-olah menjadi jumlah blok negara, menurut Bleeping Computer. Walaupun Apple tidak menjual telefon atau mengendalikan App Store di Iran, Iran masih boleh mengimport produk Apple dari daerah lain dan menetapkannya untuk mengakses bahagian App Store yang dimaksudkan untuk kawasan lain. Nampaknya sekarang, Apple telah menutup jalan itu, menghalang mana-mana trafik yang datang dari dalam Iran dari mengakses App Store dalam apa-apa kapasiti.

Ia tidak jelas apa yang mendorong perubahan itu, tetapi ia mungkin akan kembali kepada sekatan AS ke atas Iran, yang Presiden Trump dinaikkan tahun lepas. Apple belum membuat pernyataan tentang perubahan itu, dan ia tidak segera memulangkan permintaan untuk memberi komen. Sekiranya pengharaman itu kekal, pemilik peranti iOS di Iran akan perlu mengarahkan trafik internet mereka melalui VPN, sehingga kelihatannya mereka berada di negara lain, untuk mengakses App Store ke depan. Itu akan menjadikannya lebih sukar untuk menggunakan peranti Apple.

Pengguna yang cuba melawati App Store di Iran kini menerima mesej membaca, "App Store tidak tersedia di negara atau rantau yang anda berada."

Apple mula mengeluarkan aplikasi pemaju Iran dari App Store tahun lepas. Pada bulan Januari, ia menarik aplikasi yang memudahkan transaksi untuk perniagaan. Dan pada bulan Ogos, ia mengeluarkan beberapa aplikasi pengguna yang popular, termasuk perkhidmatan pengangkutan dan perkhidmatan penghantaran makanan. "Di bawah peraturan sekatan Amerika Syarikat, App Store tidak boleh menjadi tuan rumah, mengedarkan, atau menjalankan perniagaan dengan aplikasi atau pemaju yang dihubungkan dengan negara-negara embargo tertentu AS," kata Apple dalam mesej kepada pemaju pada waktu itu. Mungkin di bawah Trump, Apple lebih peduli untuk tetap mematuhi undang-undang.

Sumber: TheVerge

No comments:

Post a Comment