loading...

Wednesday 14 March 2018

Google Mengharamkam Iklan Cryptocurrency Dan Produk Yang Berkaitan



Google Inc, Alphabet pada hari Rabu berkata ia akan mengharamkan iklan untuk cryptocurrency dan kandungan yang berkaitan bermula pada bulan Jun.

Di bawah dasar baru ini, syarikat akan melarang iklan untuk produk kewangan yang tidak dikawal atau spekulatif seperti pilihan binari, cryptocurrency dan pertaruhan spread kewangan antara lain.

Di dalam blog post yang berasingan, Google mengatakan bahawa ia menurunkan 3,2 miliar iklan yang melanggar kebijakan pengiklanannya pada 2017, hampir dua kali lipat jumlah iklan yang dikeluarkan pada 2016.

"Meningkatkan pengalaman iklan di seluruh web, sama ada yang mengeluarkan iklan berbahaya atau iklan mengganggu, akan terus menjadi keutamaan bagi kami," kata Scott Spencer, pengarah iklan yang berkekalan.



Pada bulan Januari, Facebook Inc berkata ia akan mengharamkan iklan yang mempromosikan produk dan perkhidmatan kewangan yang terikat dengan cryptocurrency dan penawaran duit syiling permulaan.

Dasar itu akan dilaksanakan di seluruh platformnya, termasuk Facebook, Rangkaian Penonton dan Instagram, kata syarikat itu.

Harga Bitcoin runtuh 11% Rabu selepas Google mengumumkan ia akan mengharamkan pengiklanan cryptocurrency pada platformnya. Larangan itu berkuatkuasa pada bulan Jun.

Harga satu token bitcoin (BTC) adalah sekitar $ 8,137 pada penulisan ini, turun 11% dari 24 jam lebih awal. Mata wang maya asal mencecah paras terendah harian sebanyak $ 7,955, menurut CoinDesk.

No comments:

Post a Comment