Menurut kitab fiqah, iddah adalah waktu menunggu diwajibkan ke atas wanita yang diceraikan, sama ada cerai hidup atau cerai mati, bagi mengetahui sama ada wanita itu hamil atau tidak.
Tempoh idah bagi wanita yang diceraikan suami atau suaminya meninggal dunia ialah:
1. Wanita yang hamil/isteri hamil tempoh idahnya ialah sehingga ia bersalin. Firman Allah yang bermaksud : “Dan perempuan-perempuan mengandung, tempoh idahnya ialah hingga mereka melahirkan anak Yang dikandungnya.” (At-Talaq : 4)
2. Wanita yang tidak hamil, tempoh idahnya ialah 4 bulan 10 hari. Firman Allah yang bermaksud : “Dan orang-orang Yang meninggal dunx ia di antara kamu, sedang mereka meninggalkan isteri-isteri hendaklah isteri-isteri itu menahan diri mereka (beridah) selama empat bulan sepuluh hari.” (Al-Baqarah : 234)
3. Suami menceraikan isteri yang haid, idahnya mestilah suci dari haid 3 kali berturut-turut. Firman Allah yang bermaksud : “Dan isteri-isteri Yang diceraikan itu hendaklah menunggu Dengan menahan diri mereka (dari berkahwin) selama tiga kali suci (dari haid).” (Al-Baqarah : 228)
Semasa idah, beberapa perkara yang perlu dipatuhi oleh perempuan tersebut di antaranya ialah :
1. Wanita yang berada dalam idah, tidak boleh dipinang atau bertunang.
2. Wanita dalam idah tidak boleh dikahwinkan atau bernikah, kerana dikuatiri bercampur benih suami lama dan suami yang baru dan memastikan rahim wanita tersebut benar-benar bersih dari benih suami yang lama dahulu.
3. Wanita dalam idah tidak dibenarkan memakai hiasan atau pakaian yang cantik. Tujuannya adalah untuk mengelakkan wanita idah ini diperhatikan oleh lelaki lain atau dijadikan buruan lelaki lain dan untuk mengelakkan wanita ini dipinang atau dikahwini semasa idah. Hal ini juga bertujuan untuk mengelakkan dari timbulnya fitnah orang akan wanita idah tersebut. Wanita tersebut hanya berpakaian yang menutup aurat dan pakaian tersebut tidak menampakkan wanita tersebut cantik dan bergaya.
4. Wanita idah tidak dibenarkan keluar rumah atau tidur di rumah bukan kebiasaannya. Jika wanita yang diceraikan suaminya dilarang menghalau atau mengusir isterinya keluar dari rumahnya. Tidak mengapa wanita idah tinggal di rumah ibu bapanya atau mertuanya, kerana ini merupakan kebiasaannya. Tetapi beza bagi wanita idah yang mempunyai masalah yang tidak dapat dielakkan seperti berlakunya musibah banjir, rumah runtuh, kebakaran dan seumpamanya, maka dibolehkannya berpindah ke rumah lain.
5. Wanita idah tidak boleh keluar rumah tanpa tujuan atau keperluan. Hal ini adalah bertujuan untuk mengelakkan dari timbulnya fitnah orang sekelilingnya. Beza bagi wanita idah yang tiada saudara maranya dan dia terpaksa keluar rumah untuk mencari keperluan hidupnya seperti bekerja, mencari rezeki, keluar membeli barang keperluan dapur dan sebagainya. Tetapi keluar hanya mencari barangan keperluan sahaja, setelah selesai membeli barang atau setelah waktu kerja, maka dia perlu bersegera pulang ke rumahnya.
Melalui perkongsian Nik Mohd Kamal daripada laman Facebook miliknya telah menerangkan hukum dan sebab wanita menghantar jenazah suami ke kubur seperti dibawah. Zahirnya, doa itu lebih penting mengiringi jenazah daripada jasad. Setabah mana pun wanita itu, hatinya pasti merintih sedih melihat keadaan terakhir suaminya. Mari baca perkongsian dibawah ini dan semoga memberi manfaat kepada kita semua.
BOLEHKAH WANITA MENGHANTAR JENAZAH SUAMINYA KE KUBUR?
Habib Ali Zaenal Abidin Bin Abu Bakar AlHamid
Jawapan:
TIDAK BOLEH!
khususnya bagi isteri yg suaminya yg meninggal, kerana iddahnya telah bermula, dan isteri tidak blh keluar meninggalkan rumah suami kecuali darurat.
Darurat ini bukan mengikut persepsi kita, tapi mengikut apa yg ditetapkan oleh syarak. Antara sebab yg dibenarkan utk meninggalkan rumah suami adalah jika keselamatannya terancam. Sebab2 seperti ingin menziarahi kubur, atau menghadiri majlis ilmu tidaklah termasuk sebab yg darurat.
Ibadah mesti mengikut cara yg diatur oleh Allah, bukannya mengikut hawa nafsu. Jadi, kalau ingin suami yg meninggal mendpt redha Allah Ta’ala, isteri tidak boleh keluar drpd rumah suaminya selama 4 bulan 10 hari. Yg beri suami dan yg tak izinkan keluar ialah Allah SWT, jadi kita kena patuhi arahan Allah dan bukan dgr apa masyarakat kata.
Ambil iktibar drpd kisah Ummu Salamah yg pd asalnya ingin menunjukkan cara ratapan luar biasa ketika suaminya meninggal. Tetapi setelah dilarang oleh Nabi SAW, dia akur dan menurut apa yg diajar Rasulullah ï·º, dan akhirnya diganjar Allah dgn dia akhirnya diperisterikan oleh lelaki terbaik, iaitu baginda RasuluLlah ï·º sendiri. Iktibarnya – bilamana mendahulukan Allah, pasti ada ganjaran tak kira sama ada akan diberikan ketika di dunia ataupun disimpan utk akhirat.
■Isteri tidak perlu merasa bersalah dgn anggapan masyarakat yg mungkin mengatakan –“Isterinya tak hantar suaminya ke kuburlah.” Dan isteri juga tak perlu rasa bersalah dan membuat helah seperti isteri ikut tapi duduk dlm kereta saja, atau duduk jauh sikit drpd tmpt dikebumikan. Perasaan bersalah itu perlu diambil kira berdasarkan hukum Allah, dan bukan hukum budaya masyarakat. Jgn takut apa org cakap.
■Pada zaman RasuluLlah ï·º sudah ada golongan wanita yg nak ikut ke kubur, lalu Nabi ï·º bertanya kpd mereka, “Kamu nak pergi kubur, adakah kamu pikul jenazah itu? Jawab mereka, “Tidak.” Baginda RasuluLlah ï·º bertanya lagi, “Adakah kamu akan masuk ke dlm kubur utk menguburkan jenazah?” Jawab mereka, “Tidak.” Lalu Rasulullah ï·º berkata, “Kamu balik kamu dpt ganjaran, lebih baik drpd kamu ikut dan kamu dapat dosa.”
Ini bukan menunjukkan yg agama ini tiada perasaan kpd kaum wanita. Hari ini org akan mengatakan seorg isteri tak penuhi hak suami jika isteri tak hantar jenazah ke kubur. Lama-kelamaan org akan kata tak penuhi hak suami jika tak semua ahli keluarga hadir di kubur. Generasi akan datang pula akan kata tak penuhi hak suami jika tak masuk dlm kubur. Perubahan demi perubahan akan berlaku jika ianya dicipta mengikut akal fikiran manusia atau budaya tempatan yg sumbernya tak tetap. Tapi jika ikut hukum Allah, ia sama saja tak kira di mana berada – Malaysia, Indonesia atau Yaman dll.
■Jika ada yg kata, “Eh awak tak penuhi hak suami awaklah.
Jawab padanya, “Eh, ALlah yg suruh saya tak ikut.” Oleh itu, pastikan apa yg kita buat itu adalah sesuai mengikut apa yg ALlah Ta’ala suruh.
■Jika ikut cakap org kita dpt dosa, tapi ikut cakap Nabi ï·º, yg tak pernah bercakap kecuali ianya wahyu drpd ALlah Ta’ala, kita akan dpt pahala. Maka, rugi jika seseorg itu ikut cakap org !
Di akhirat nanti bukan kwn itu yg akan membela kita di hadapan ALlah, bahkan dia akan menjauh drpd kita.
■Jika isteri ingin melihat suami buat kali terakhir atau ingin solatkan, bawa jenazah pulang ke rumah seblm dikebumikan. Siapa kata jenazah tak boleh dibawa pulang ke rumah jika telah dimandi (dan disolatkan) di masjid?
■Jika ingin solatkan, baca Quran atau apa saja – buat di rumah agar isteri tak perlu keluar. Kalau boleh mandikan di rumah lebih baik, tapi kalau tak boleh, bawa ke masjid, dan kemudian bawa balik ke rumah. Nak buat tahlil di masjid boleh, tapi isteri buat di rumah saja.
■Isteri tak boleh keluar menunggu suami dimandikan di masjid atau seumpamanya, kerana iddah bermula setelah suami meninggal.
■Perempuan, kalau nak pergi ke kubur, pergi pada hari selain drpd hari pengkembumian. Kecuali, jika satu Kg. itu tiada lelaki, semuanya perempuan. Maka, dlm hal ini – perempuan yg bawa jenazah, yg gali kubur, yg kebumikan, yg uruskan semuanya.
■Perempuan bukan dilarang pergi ke kubur, tapi risau berlaku perkara yg tidak sesuai dgn syarak jika ikut bersama lelaki yg menguruskan jenazah.
Kita pun lihat sendiri byk berlaku, perempuan ahli keluarga duduk di hadapan kubur, dan sekelilingnya semuanya lelaki. Batasan antara lelaki dan perempuan tak lagi diperhatikan. Tambahan pula kalau perempuannya tidak menjaga cara berpakaian yg sopan dan menurut syarak.
■Biarkan org lelaki siap menguruskan. Esok pagi2, baru anak dan ahli keluarga pergi utk bacakan Yasin ke… dan akan dpt baca dlm keadaan tenang dan tak bercampur dgn lelaki.
■Ambil iktibar drpd kisah anak perempuan Nabi Syuaib, yg ketika ingin mengambil air drpd perigi. Walaupun memerlukan, mereka tidak beratur bersama lelaki, tetapi mereka tunggu jauh drpd perigi sehingga lelaki selesai, baru mereka akan ambil air. Sama juga kalau nak ziarah kubur, tunggu org lelaki selesai dulu, pergi keesokan harinya.
■Terdpt byk perbahasan ulama dlm kes isteri yg kematian suami dan perlu keluar bekerja, kerana memang sukar mendapatkan cuti selama 4 bulan 10 hari. Dlm keadaan darurat, seseorg dibenarkan melakukan sesuatu yg haram sekalipun. Dlm hal ini, kalau isteri bekerja, perlu dilihat adakah pekerjaan itu keperluan darurat atau tidak. Kalau dgn dia tidak bekerja, tapi keperluan asasnya dpt dipenuhi, maka itu bukan darurat yg membolehkan dia utk keluar bekerja. Tapi, kalau dgn dia tak bekerja, dia tak blh makan, atau anak2nya tiada yg menanggung, atau keluarga suaminya tidak mampu menanggungnya, walhasil, dia ada sebab yg menyebabkan dia tidak boleh berhenti kerja, tapi sebab dan daruratnya itu perlu diambil kira oleh syarak dan bukan oleh diri sendiri. Jadi, dlm hal ini, dia boleh keluar bekerja tetapi tetap tidak blh meninggalkan tuntutan lain seperti berhias, dan melakukan hanya yg diperlukan sahaja dan keluar dari rumah pergi kerja, dan kemudian pulang ke rumah, dan tidak pula singgah di tmpt2 yg tak berkaitan. Kalau nak pergi kedai, cuma utk keperluan beli makanan dan minuman sahaja.
Sumber: SiakapKeli
No comments:
Post a Comment